Svar: Kogt vand i flaske
19. august 2023
Alder:
2 mdr.
Kære Oscars mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Hvis du er sikker på, at din dreng får sit behov for modermælkserstatning tilstrækkeligt dækket - og det tænker jeg, at du er opmærksom på - så sker der ikke noget ved, at du giver ham lidt kogt vand om aftenen, hvis du oplever, at det giver ro og mindre gråd.
Da han får flaske, så ved du præcist, hvor meget modermælkserstatning han drikker og dermed også, om han når sit udregnede behov. Da han er 2 måneder gammel, så skal du regne med, at han har brug for ca. 160 ml pr. kg. han vejer i døgnet. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 5.5 kg, så vil hans døgnbehov være ca. 880 ml. Hvis han drikker dette, så sker der ikke noget ved, at du f.eks. giver ham lidt kogt vand ud over det vanlige indtag af mælk.
Drikker han mindre end sit udregnede behov, så skal du derimod passe meget på med at tilbyde ham kogt vand. Der er ingen næring i kogt vand, og det kan fylde op i maven og dermed fjerne pladsen til den egentlige mad (mælk), som er nødvendig for ham, for at han vokser og trives, som han skal.
Du fortæller, at han drikker sin flaske med ca. 3 timers interval, og det lyder derfor som om, at han får, hvad han har behov for af mælk. Måske har han lidt maveuro om aftenen, måske er han fyldt op med en masse stimuli, så han bliver lidt ekstra ked af det - og det kan derfor godt tænkes, at bare 25 til max 50 ml kogt vand vil hjælpe ham - især hvis du så også giver ham en sut og derefter måske putter ham. Det lyder for mig som om, at det måske ikke så meget er mælk/væske, han har behov for, men måske mere hjælp til at koble fra og finde roen, og her kan sutten også være en rigtig god hjælp :)
Vær opmærksom på, hvor mange stimuli han får i løbet af dagen. Det kan være en god idé at lade ham sove udenfor i barnevognen eller måske stå afsides i soveværelset, imens resten af familien er i stuen, så han sover lidt på afstand af jeres uro.
Det kan også være en god idé at I ikke har tv, radio eller lignende til at køre i løbet af dagen, da det også vil kunne give unødige stimuli, fordi han ikke kan lukke af overfor alle lyde endnu.
Og så er det naturligvis også en god idé at overveje, hvor meget I tager væk hjemmefra, eller måske har gæster - når han græder meget om aftenen, så kan det også være tegn på, at nogle af jeres aktiviteter måske skal sættes lidt ned... Måske er han, som du også selv skriver, bare rigtig træt, måske overtræt:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske