Svar: Kogt vand i flaske

19. august 2023

Alder:
2 mdr.

Kære Oscars mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Hvis du er sikker på, at din dreng får sit behov for modermælkserstatning tilstrækkeligt dækket - og det tænker jeg, at du er opmærksom på - så sker der ikke noget ved, at du giver ham lidt kogt vand om aftenen, hvis du oplever, at det giver ro og mindre gråd.

Da han får flaske, så ved du præcist, hvor meget modermælkserstatning han drikker og dermed også, om han når sit udregnede behov. Da han er 2 måneder gammel, så skal du regne med, at han har brug for ca. 160 ml pr. kg. han vejer i døgnet. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 5.5 kg, så vil hans døgnbehov være ca. 880 ml. Hvis han drikker dette, så sker der ikke noget ved, at du f.eks. giver ham lidt kogt vand ud over det vanlige indtag af mælk.

Drikker han mindre end sit udregnede behov, så skal du derimod passe meget på med at tilbyde ham kogt vand. Der er ingen næring i kogt vand, og det kan fylde op i maven og dermed fjerne pladsen til den egentlige mad (mælk), som er nødvendig for ham, for at han vokser og trives, som han skal.

Du fortæller, at han drikker sin flaske med ca. 3 timers interval, og det lyder derfor som om, at han får, hvad han har behov for af mælk. Måske har han lidt maveuro om aftenen, måske er ...

Annonce

... han fyldt op med en masse stimuli, så han bliver lidt ekstra ked af det - og det kan derfor godt tænkes, at bare 25 til max 50 ml kogt vand vil hjælpe ham - især hvis du så også giver ham en sut og derefter måske putter ham. Det lyder for mig som om, at det måske ikke så meget er mælk/væske, han har behov for, men måske mere hjælp til at koble fra og finde roen, og her kan sutten også være en rigtig god hjælp :)

Vær opmærksom på, hvor mange stimuli han får i løbet af dagen. Det kan være en god idé at lade ham sove udenfor i barnevognen eller måske stå afsides i soveværelset, imens resten af familien er i stuen, så han sover lidt på afstand af jeres uro.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det kan også være en god idé at I ikke har tv, radio eller lignende til at køre i løbet af dagen, da det også vil kunne give unødige stimuli, fordi han ikke kan lukke af overfor alle lyde endnu.

Og så er det naturligvis også en god idé at overveje, hvor meget I tager væk hjemmefra, eller måske har gæster - når han græder meget om aftenen, så kan det også være tegn på, at nogle af jeres aktiviteter måske skal sættes lidt ned... Måske er han, som du også selv skriver, bare rigtig træt, måske overtræt:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig